Tauler d'anuncis
Tarifes de comissions, condicions i despeses repercutibles a clients
Es troba a disposició dels nostres clients en aquesta pàgina web el fullet de tarifes, comissions, condicions, despeses repercutibles a clients, així com el fullet informatiu de tarifes d'operacions de valors i els contractes tipus per a operacions de valors.
Departament d'atenció al client
Les reclamacions per serveis i operacions realitzades amb Unicaja Banco, d'acord amb la normativa vigent, es podran formular en paper o per mitjà informàtic, electrònic o telemàtic, sempre que aquests mitjans permetin la lectura, impressió i conservació dels documents, davant de:
Normes reguladores
La normativa que regula la transparència d'operacions i protecció a la clientela es troba en les següents disposicions:
Tipus de canvi d'operacions de divises i bitllets
Els nostres clients disposen d'informació diària sobre tipus de canvi mínims de compra i màxims de venda a aplicar en les operacions de compravenda de divises i bitllets de països no integrats a l'UEM, contra euros, l'import de les quals no superi els 3.000 €.
Trasllat de comptes bancaris
Es troben a disposició dels clients en qualsevol de les nostres oficines, així com al lloc web d’Unicaja Banco, el formulari de sol·licitud de trasllat de comptes de pagament i la Guia pràctica informativa de trasllat de comptes bancaris, que, a fi d’orientar a la clientela, conté informació clara i detallada sobre el procés de trasllat.
Préstecs
Es posa en coneixement dels nostres clients de préstec que està a la seva disposició, de forma gratuïta, la fitxa d'informació precontractual.
Informem els nostres clients del seu dret a sol·licitar oferta vinculant gratuïta dels préstecs hipotecaris i dels crèdits al consum.
També s'informa als nostres clients que el Banc d'Espanya ha publicat la guia d'accés al préstec hipotecari i el fullet divulgatiu de la guia, l'elaboració dels quals li va ser encomanada per l'article 20 de l'Ordre EHA/2899/2011, de 28 d'octubre, de transparència i protecció del client de serveis bancaris.
Es comunica als nostres clients que Unicaja Banco es troba adherit al Codi de Bones Pràctiques per a la reestructuració viable dels deutes amb garantia hipotecària sobre l’habitatge habitual, inclòs en l’annex del Reial decret llei 6/2012, de 9 de març, de mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos, en la seva última versió introduïda per la Llei 5/2019, de 15 de març, reguladora dels contractes de crèdit immobiliari.
Aquest Codi de Bones Pràctiques preveu l’aplicació successiva de les mesures següents:
1.- la reestructuració viable del deute hipotecari; 2.- si la reestructuració és inviable, una quitació en el capital pendent d’amortització que l’entitat podrà, o no, concedir i, 3.- la dació en pagament de l’habitatge amb possibilitat de lloguer, si la reestructuració del deute no és viable i l’entitat rebutja la quitació.
Els clients que desitgin informació sobre el seu contingut i/o els requisits que han de complir-se per acollir-s'hi, poden sol·licitar a la seva oficina el document amb informació general sobre mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos o consultar directament en el següent enllaç informació general sobre mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos, i acudir a la seva oficina per a més informació.
PSD (per les seves sigles en anglès, Payment Services Directive) són les sigles per les quals es coneix col·loquialment la normativa europea sobre Serveis de Pagament. La denominada PSD2 (Directiva 2015/2366 sobre serveis de pagament al mercat interior) és la segona de les directives europees que ha vingut a substituir la primera directiva sobre aquesta matèria (PSD1) arran del fet que importants sectors del mercat de pagaments europeu, en particular els pagaments amb targeta, els pagaments per internet i els pagaments mòbils, segueixen estant fragmentats segons les fronteres nacionals. Molts productes o serveis de pagament innovadors sorgits en els últims anys no entraven, íntegrament o en gran part, en l’àmbit d’aplicació de la PSD1.
PSD2 ha estat traslladada a l’ordenament jurídic espanyol a través del Reial decret-llei 19/2018 de serveis de pagament i altres mesures urgents en matèria financera. Aquest reial decret-llei va entrar en vigor el 24 de novembre de 2018, excepte la part relativa a transparència i els drets i obligacions que van entrar en vigor el 24 de febrer de 2019, així com les mesures de seguretat, autenticació reforçada de clients i uns estàndards de comunicació oberts, comuns i segurs que entraran en vigor el 14 de setembre de 2019.
Però, què és exactament la PSD2?
És una norma que té com a objectiu principal establir un marc regulador en el mercat europeu dels serveis de pagament, fonamentalment en l’entorn digital, amb els propòsits bàsics següents:
¿Com afecta els clients?
Millorant tant l’oferta de serveis com la seguretat i la protecció a l’usuari:
1. Nous serveis
Als serveis de pagament tradicionals (ingressos, reintegraments, domiciliacions, transferències, targetes, TPV i enviament de diners) se n’afegeixen dos de nous que requereixen l’accés als teus comptes de pagament per part d’un tercer proveïdor de serveis de pagament amb el teu consentiment previ. En aquest sentit, et recordem que les teves credencials d’identificació no s’han de comunicar a tercers. Aquests dos nous serveis són:
També es regula per la PSD2 un servei de confirmació de fons que permet que un proveïdor de serveis de pagament que emet una targeta consulti, amb el teu consentiment previ, al teu banc, proveïdor de serveis de pagament del compte associat a la targeta, si hi ha fons disponibles per atendre el pagament. Aquesta confirmació de fons consisteix en un “SÍ” o un “NO” a la quantitat consultada. Per tant, aquest servei es podria aplicar a la targeta de dèbit que tinguis contractada amb un proveïdor de serveis de pagament (per exemple, el Banc A) però que estigui domiciliada al compte d’un altre proveïdor de serveis de pagament diferent (per exemple, el Banc B). En cap cas es donaria informació concreta sobre l’import del teu saldo i únicament serà possible si el teu compte és accessible a través de la Banca Digital.
El banc pot denegar aquest possible accés de tercers als teus comptes amb el teu consentiment per raons objectivament justificades i degudament documentades relacionades amb l’accés no autoritzat o fraudulent al compte de pagament per part del tercer proveïdor de serveis de pagament.
2. Seguretat i protecció a l’usuari.
3. Requisits de seguretat més estrictes en els pagaments electrònics (autenticació reforçada del client)
La PSD2 ha fet de la seguretat en els pagaments electrònics un dels seus eixos vertebradors. La norma prescriu l’aplicació obligatòria de mesures i procediments de seguretat específics en les operacions de pagament electròniques, i especialment en les que tenen lloc a distància. Aquestes mesures i procediments s’articulen entorn del concepte d’“autenticació reforçada del client” (Strong Customer Authentication, “SCA”, per les seves sigles en anglès).
Pel que fa a la seguretat en les operacions de pagament, la PSD2 se centra especialment en les transaccions de caràcter remot realitzades a través d’internet. Aquesta èmfasi és una conseqüència directa del notable increment que aquestes transaccions, especialment les realitzades per dispositius mòbils, han experimentat en els últims anys, impulsades per l’auge del comerç electrònic.
El requisit de realitzar autenticació reforçada del client quan s’inicia una transacció de pagament electrònic consisteix en l’obligació dels proveïdors de serveis de pagament (PSP) que emeten instruments de pagament d’autenticar la identitat de l’ordenant, basant-se en l’ús de dos elements de seguretat independents (factors d’autenticació) cada vegada que aquest faci un pagament en un comerç físic o electrònic.
L’autenticació reforçada del client es basa en l’ús combinat de dos dels següents tipus de factors d’autenticació:
D’aquesta manera, el PSP emissor de l’instrument de pagament pot estar segur que l’ordenant és qui diu ser.
No obstant això, hi ha una sèrie d’exempcions i excepcions legals que permeten no haver de demanar els dos factors d’autenticació sempre, la qual cosa beneficia l’experiència de l’usuari sense que per això deixi de ser segur el pagament.
A més, el requisit d’SCA només s’aplica quan tant el PSP de l’ordenant com el PSP del comerç estan a l’Espai Econòmic Europeu (EEE), per la qual cosa els pagaments amb targetes emeses fora de l’EEE no estan sotmesos a SCA.
D’altra banda, es preveuen una sèrie de situacions en les quals es permet que els PSP emissors d’instruments de pagament no apliquin SCA, perquè es consideren de menys risc. Aquestes situacions són:
Els nous requisits d’SCA, lligats als supòsits d’exempcions i excepcions a la seva aplicació, suposen un canvi en la forma en què els usuaris de serveis de pagament duran a terme les compres.
No obstant això, cal destacar que, si bé l’autenticació reforçada de clients entrarà en vigor el 14 de setembre de 2019, hi ha una moratòria per a l’aplicació d’SCA en els pagaments per internet, així que de moment en aquest tipus d’operacions els usuaris de serveis de pagament no notaran canvis.
MÉS INFORMACIÓ: a les Preguntes Freqüents de la nostra web s’aclareixen situacions que es poden donar a causa d’aquesta nova regulació.
RECORDA:
Drets dels consumidors per realitzar pagaments a la Unió Europea.
PSD2 (Payment Services Directive), la Directiva 2015/2366 sobre serveis de pagament al mercat interior, és una directiva europea té com a principal objectiu facilitar els pagaments a tot Europa amb més seguretat i promoure la innovació en els serveis de pagaments a través d’Internet. Aquesta Directiva ha estat traslladada a l’ordenament jurídic espanyol a través del Reial decret-llei 19/2018 de serveis de pagament i altres mesures urgents en matèria financera.
Aquesta nova normativa comporta canvis fonamentals en la indústria en permetre l’accés a tercers proveïdors de serveis de pagament a la infraestructura de les Entitats de Crèdit, en aquest cas, referits com a proveïdors de serveis de pagament gestors de compte, és a dir, el proveïdor de serveis de pagament que facilita a un ordenant un o diversos comptes de pagament i s’encarrega del seu manteniment.
Cerca, entre altres coses, anivellar el terreny de joc entre països i entre proveïdors de serveis de pagament, reforçant amb això la posició del consumidor, que es beneficia d’una major competència. També pretén normalitzar nous mètodes de pagament, com els realitzats online o a través del mòbil i l’obertura per part dels proveïdors de serveis de pagament gestors comptes dels seus serveis de pagaments a terceres empreses, els denominats TPP (Third Party Payment Service Providers). En conclusió, es permetrà l’accés de tercers TPP a informació dels comptes de pagament dels clients d’un banc i l’inici de pagaments en nom seu, amb l’autorització prèvia del titular del compte.
Amb PSD2 l’usuari de serveis de pagament pot simplement autoritzar el TPP perquè executi pagaments en nom seu a través del seu compte bancari. És a dir, el TPP i el banc es comunicaran ara directament utilitzant una API (Application Programm Interface).
Les empreses o els desenvolupadors professionals (TPP) que compleixin amb els requisits de registre, autorització i supervisió per part de les autoritats competents de cada Estat podran utilitzar les API, consultar-ne les especificacions tècniques i provar-les fàcilment en un entorn de proves anomenat sandbox.
A continuació, posem a la vostra disposició les estadístiques sobre la disponibilitat i rendiment de les API de PSD2 en els últims mesos:
Els dubtes o incidències que es produeixin, tant en el procés de configuració com a l’entorn de producció, es resoldran en horari d’atenció les 24 hores del dia i tots els dies de l’any, a través de les següents dades de contacte de Redsys:
Per a reclamacions, queixes o incidències que no es puguin resoldre amb les dades de contacte anteriors, disposeu del servei d’atenció al client d’Unicaja Banco, de dilluns a dissabte, en horari de 8 h a 22 h ininterromput a través dels telèfons +34 952 076 263
El servei prestat per Unicaja Banco a la infraestructura d’API es fa en alta disponibilitat, però en el cas hipotètic d’interrupció del servei, el pla de contingència preveu la desactivació de l’SCA en l’accés cada 90 dies per permetre web scrapping sense validar certificat eiDAS.
Informació sobre el Reial decret llei 1/2017, de 20 de gener, sobre mesures urgents de protecció de consumidors en matèria de clàusules sòl (Butlletí Oficial de l'Estat, BOE, de 21 de gener, amb entrada en vigor en la mateixa data; convalidat per Resolució del Congrés dels Diputats el 31 de gener de 2017, BOE de 7 de febrer de 2017).
El propòsit d'aquest Reial decret llei és l'establiment de mesures que facilitin la devolució, quan sigui procedent, de les quantitats indegudament satisfetes pel consumidor persona física a les entitats de crèdit en aplicació de determinades clàusules sòl contingudes en contractes de préstec o crèdit garantits amb hipoteca immobiliària.
Els clients de l'entitat amb el perfil indicat podran acollir-se a aquest Reial decret llei.
Servei especialitzat encarregat de la resolució de les reclamacions relacionades amb la clàusula sòl.
L'entitat ha creat el següent servei especialitzat per tal de tractar les reclamacions rebudes que es troben dins de l'abast del Reial decret llei 1/2017:
Presentació de reclamacions
Les reclamacions, degudament signades, es presentaran a la sucursal de la qual el reclamant sigui client, o, si no és possible, a qualsevol de les sucursals obertes al públic de l'entitat.
L'entitat posa a disposició dels clients a la seva pàgina web i a les sucursals obertes al públic un formulari de sol·licitud.
Les reclamacions hauran de contenir, almenys, la següent informació i documentació:
Dades personals del client (i del representant, si s'escau): nom, cognoms, NIF i domicili. La representació del client conferida a un tercer haurà d'estar degudament acreditada.
Identificació del préstec objecte de la reclamació (CCC, disponible en qualsevol dels rebuts del préstec/crèdit hipotecari que origini la reclamació), i concreció de les qüestions sobre les quals es sol·licita el pronunciament del Servei especialitzat.
Un cop rebuda la reclamació, es justificarà la recepció a efectes del còmput dels terminis previstos en el Reial decret llei 1/2017.
L'aportació per part del client de determinada documentació juntament amb la sol·licitud, com l'oferta vinculant, FIPER, escriptura de préstec o crèdit, de subrogació o de novació, acords privats de modificació de condicions, etcètera, és voluntària, però podria agilitar l'anàlisi de la reclamació.
Tramitació
L'entitat, a través del Servei especialitzat, tindrà l'obligació de tramitar i gestionar les reclamacions formulades pels clients en l'àmbit del Reial decret llei. El termini màxim perquè el client i l'entitat arribin a un acord serà de tres mesos, a comptar des de la presentació de la reclamació. En cas que la reclamació es presenti abans del 21 de febrer de 2017, el termini de tres mesos començarà a comptar en aquesta data.
En el cas que l'entitat consideri que la devolució no és procedent, comunicarà al client les raons de la seva decisió.
Un cop rebuda la reclamació, l'entitat efectuarà un càlcul, quan sigui procedent, de la quantitat a retornar, i facilitarà al client, per mitjà de la seva sucursal, una comunicació desglossant aquest càlcul.
El client haurà de manifestar si està d'acord amb el càlcul. Si ho estigués, el client i l'entitat podran acordar mesures compensatòries diferents de la devolució de l'efectiu, un cop transcorreguts 15 dies a comptar de l'endemà de la data de recepció de la resolució de la seva reclamació.
Altra informació
El client i l'entitat no podran exercir entre si cap acció judicial o extrajudicial en relació amb l'objecte de la reclamació prèvia durant el temps en què aquesta es substanciï. Si s'interposés demanda amb anterioritat a la finalització del procediment i amb el mateix objecte que la reclamació, quan es tingui constància es produirà la suspensió del procés fins que es resolgui la reclamació prèvia.
En els procediments judicials en curs a l'entrada en vigor del Reial decret llei 1/2017 en què es dirimeixi una pretensió inclosa en el seu àmbit, exercida per un o diversos clients davant l'entitat, les parts de comú acord es podran sotmetre a aquest procediment, sol·licitant la suspensió del procés.
Les devolucions acordades podran tenir impacte fiscal i seran comunicades a l'Agència Tributària.
Referències a la normativa de transparència i protecció del client de serveis financers
Normativa de protecció del consumidor i sobre condicions generals de la contractació.
Protecció de l'usuari de serveis bancaris
Normativa de transparència bancària
Si vols concertar un préstec hipotecari sobre un habitatge, tens dret a que se't lliuri un índex de documentació d'entrega preceptiva (IDEP), en el qual es relacionin tots els documents que t'han de subministrar de forma obligatòria fins a la seva formalització.
Llei 3/2016, de 9 de juny, per a la protecció dels drets de les persones consumidores i usuàries en la contractació de préstecs i crèdits hipotecaris sobre l'habitatge (BOJA de 16 de juny de 2016).
Comunicació trimestral de taxes de descompte i intercanvi pels proveïdors de serveis de pagament
Taxes d'intercanvi
Taxes de descompte
En virtut del que preveuen la Llei 5/2019, de 15 de març, reguladora dels contractes de crèdit immobiliari, i l’Ordre EHA/2899/2011, de 28 d’octubre, de transparència i protecció del client de serveis financers, Unicaja Banco posa a la teva disposició:
- La fitxa d’informació precontractual (FIPRE), que té com a finalitat facilitar informació clara i suficient, amb caràcter orientatiu, sobre els préstecs sense garantia hipotecària subjectes a la Llei 5/2019 que ofereix l’entitat:
- Les condicions generals que utilitza Unicaja Banco en els contractes inclosos en l’àmbit de l’esmentada Llei 5/2019, per a préstecs sense garantia hipotecària:
Pla Zero Particulars
Pla Zero Professional